Advies en voorlichting

Voor het herstel van uw schouderklacht of revalidatie na de operatie is het belangrijk dat u uw belasting aanpast aan wat de schouder aan kan (de belastbaarheid). Samen met de fysiotherapeut kan u kijken welke aanpassingen er nodig zijn om uw schouder te laten genezen. 

Vaak is het adviseren en voorlichtingen een groot onderdeel van de behandeling. Onderstaand staan een aantal algemene adviezen. Bij een eerste gesprek kan er gekeken worden welke adviezen voor u van toepassing zijn. 


Adviezen bij Schouderklachten
  • Vermijd activiteiten boven de 90 graden, schouderhoogte. 
  • Vermijd achterwaartse bewegingen (tenzij deze geheel pijnvrij zijn, dan mag dit gewoon uitgevoerd worden).
  • Gebruik met aankleden eerst de aangedane zijde. Met uitkleden juist de goede arm eerst. 
  • Draagt u een mitella of sling draag deze dan zichtbaar in drukke ruimtes. 
  • Blijf uw arm, binnen de pijngrens, bewegen. Dit voorkomt dat de schouder "vast" gaat zitten. 
  • Rek en beweeg  regelmatig de nek en omliggende gewrichten rondom de schouder.
  • Vermijd op de aangedane zijde liggen en leg eventueel een groot kussen onder de arm bij het liggen op goede zijde.
  • Wanneer u uw schouder in een pijnlijke  positie heeft gebracht en het gevoel heeft dat u niet meer terug kan met de arm, maak dan een vuist en breng deze met kracht terug (niet slap!)
  • Bespreek pijnlijke activiteiten  tijdens werk of dagelijkse activiteiten met uw therapeut.  
  • Zet bij het bewegen van de schouder uw lichaam in. 
  • Bij het heffen van de arm, eerste de arm naar buiten draaien en duim omhoog voordat u de arm heft. 

Algemene adviezen bij patiënten met schouderklachten in het verleden 
  • Strek de rug op wanneer u uw arm naar voren/boven reikt. Dit maakt de beweging van de schouder een stuk makkelijker! 
  • Vermijd langer > 10 min in één houding zitten , wissel deze af met makkelijke  variaties/oefeningen die opgegeven zijn door uw therapeut. 
  • Wanneer u een sport uitoefent m.b.t. de schouder, probeer tussen de sportactiviteiten 48 uur hersteltijd te plannen.
  • Vermijd lang >10min liggen in ruglig  met de handen achter het hoofd. 
  • Blijf uw opgegeven oefeningen regelmatig herhalen! 

Adviezen bij oefeningen en juiste houding
  • Juiste houding: borstbeen naar voren/omhoog brengen, schouders naar beneden en naar achteren, kin licht ingetrokken. Let op: span de spieren niet extreem aan!  Een lichte correctie is voldoende. 
  • Vermijd de herkenbare pijn tijdens het oefenen. Startpijn mag, mits deze tijdens het oefenen na 2 a 3 herhalingen verdwijnt en niet erger wordt.
  • Bij spierpijn de oefeningen pas hervatten als deze over is! 
  • Bent u de uitvoering van de oefening vergeten? Wachten met oefenen en bij het volgende bezoek bespreken met u fysiotherapeut. 

Voor vragen contact opnemen met uw fysiotherapeut!
Fysiotherapie Work Out

Kanaalstraat 10

1975BE IJmuiden

0255 - 763700

info@schouderexpertise.nl
Fysiotherapie de Wit

Scheldestraat 87

1972TL IJmuiden

0255 – 516555

info@schouderexpertise.nl
Copyright 2018